Szkoła Podstawowa nr 34 im. Wojska Polskiego

Warsztaty o bioróżnorodności w Parku Narodowym "Ujście Warty"

W dniach 7-9 października 2022 r. uczniowie naszej szkoły w ramach programu Code for Green, pod opieką p. K. Piszczek i p. A. Szewczyczaka wzięli udział w wyjazdowych warsztatach w Parku Narodowym „Ujście Warty”. Edukatorzy przygotowali dla uczniów i nauczycieli niezwykle ciekawy i merytoryczny program.

Pierwszego dnia podopieczni zostali wprowadzeni w niezwykły świat bioróżnorodności, ale także dowiedzieli się o roli obszarów chronionych w jej utrzymaniu. Podczas pierwszych warsztatów młodzież doświadczała złożonej struktury lasu, który stanowi niezwykły ekosystem — grzyby, rośliny, owady, drzewa. Jednym słowem patrzyliśmy na to, co nas otacza okiem wrażliwego przyrodnika. W czasie kolejnych warsztatów, na ptasim szlaku, poza obserwacjami z wykorzystaniem lornetek, rozmawialiśmy o funkcji obszarów podmokłych – które stanowią nie tylko miejsca postojowe podczas migracji ptaków, ale także są niezwykle ważne dla zachowania gatunku, ponieważ są miejscami lęgowymi.

Drugiego dnia na uczestników przygotowane zostały zajęcia przyrodniczo-plastyczne mające na celu przekazanie wiedzy przyrodniczej, ale i integrację społeczną uczniów. Kolejne warsztaty dotyczyły ochrony starych sadów, przydrożnych alei, łąk i pól — zanikającego elementu krajobrazu rolniczego i ostoi dla owadów i ptaków. Ponadto młodzież dowiedziała się na przykładzie dolin rzecznych i dróg czy też ciągów drzew i krzewów o funkcjach korytarzy ekologicznych w środowisku, ich znaczeniu dla grup organizmów lub poszczególnych gatunków oraz dla różnorodności biologicznej, kwestii rozprzestrzeniania się gatunków i poszerzania się ich zasięgów. Zwieńczeniem tego intensywnego dnia były warsztaty robienia starych zabawek, w trakcie których uczniowie wykonali zabawki z sitowia.

Ostatni dzień to kolejne obserwacje gatunków lub śladów ich bytowania m.in. ssaków, ptaków, płazów, gadów, owadów i innych bezkręgowców. Ponadto uczniowie omówili przykłady przekształcenie środowiska naturalnego przez bobry na przykładzie obserwacji żeremi bobra europejskiego.

Były to trzy intensywne dni zdobywania wiedzy, spotkań z naturą i integracji zespołu projektowego w malowniczych polodowcowych terenach ujścia Warty, wśród łąk i starorzeczy.