Szkoła Podstawowa nr 34 im. Wojska Polskiego

Lekcja otwarta dwujęzyczna

Dnia 28 września została przeprowadzona w klasie 7b lekcja dwujęzyczna, angielsko-niemiecka o temacie lekcyjnym związanym z rodziną „Das ist my family. It is meine Familie”.

 

Kontrastowe zestawienie nazewnictwa w obu językach ukazuje różnice i podobieństwa między oboma językami, które należą do tej samej grupy językowej – germańskiej. Na zajęcia uczniowie przyszli już przygotowani – z wiedzą, która pomogła im w pracy. Była to zatem lekcja odwrócona, podczas której dzieci mogły doprecyzować i ugruntować swoją wiedzę z pomocą nauczyciela jako mentora. Głównym założeniem lekcji, było wykorzystanie narzędzi TIK, tak aby wspomóc uczniów w nauce obu języków.

Na początku zajęć, w części powtórzeniowej z poprzednich lekcji, uczniowie zmierzyli się z quizem (stworzonym w aplikacji Quizzizz) dotyczącym liczb, oczywiście w obu językach. Quiz ten, wzbudził niemałe emocje, a wygrana cieszyła jeszcze bardziej. Następnie, przeszliśmy do głównej części lekcji, a mianowicie nazewnictwa członków rodziny. Na rozgrzewkę, uczniowie musieli znaleźć swoją parę, tak by dopasować angielskie słowo z niemieckim. Potem była już praca grupowa- uzupełnienie tabeli z nazewnictwem członków rodziny w trzech językach (angielski, niemiecki, polski). Sprawdzenie poprawności wykonanej pracy odbyło się poprzez wyświetlenie uzupełnionej poprawnie tabeli w dokumentach Google. Uczniowie poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie! Kolejnym punktem była praca w parach bądź indywidualna, w której to uczniowie pracowali z tekstem. Połowa klasy otrzymała tekst niemieckojęzyczny z angielskimi słówkami do przetłumaczenia, natomiast druga polowa klasy otrzymała ten sam tekst, ale w języku angielskim z niemieckimi słówkami. Zadanie to ukazało, jak bardzo pomocna jest dobra znajomość jednego języka, w tym przypadku angielskiego, w celu ogólnego zrozumienia tekstu.

Lekcja zakończyła się podaniem zadania domowego, którym była gra w Milionerów w aplikacji Wordwall. Cała lekcja przebiegała w miłej atmosferze, a uczniowie zrozumieli, jak bardzo oba języki są do siebie podobne. Oby więcej takich lekcji! 

 

 

Natalia Wójtowicz

Katarzyna Babińska-Kurzajczyk